חיפוש

מתי תתבצע מדידת נכסים לצורך ארנונה?

אחד מהדברים הראשונים שאנחנו לומדים כשאנחנו עוברים לגור מחוץ לבית של ההורים, הוא שצריך לשלם ארנונה. זה לא משנה אם מדובר בדירת שותפים, מחסן או בית מלון – כולם צריכים לשלם ארנונה לרשות המקומית שלהם. הכסף שנכנס לרשות המקומית מתשלומי הארנונה מושקע מחדש בשירותים קהילתיים, פיתוח ותחזוקה של המרחב הציבורי (תאורת רחוב, שיפוץ מדרכות ועוד).

כולם יודעים שהארנונה מחושבת לפי מטראז' – ככל שהנכס גדול יותר, כך בעלי הנכס יצטרכו לשלם יותר. אבל איך העירייה או הרשות המקומית יודעת מה גודל הנכס? ומתי צריך לבצע מדידה של הנכס בשביל הארנונה? את התשובות תוכלו למצוא בטקסט שלפניכם.

 

איך מחשבים את שטח הנכס במדידה לצורך ארנונה

גובה הארנונה שתצטרכו לשלם נקבע על פי  שטח הנכס, סוג הנכס, האזור בו ממוקם הנכס ואופי השימוש בנכס. לאחר קביעת התעריף, מוכפל שטח הנכס בתעריף התאים למ"ר. מדידת נכסים לצורך ארנונה נעשית באחת מארבע דרכים:

מדידת נכסים לצורך ארנונה

  • ברוטו

מדידה מסוג 'ברוטו' תכלול את שטח הפנים של הדירה, כולל חללים שאינם משמשים בהכרח למחייה. לדוגמא, במדידת 'ברוטו' ימדדו גם אולם הכניסה, חדרי שירות ומרפסות מקורות. אולם, שטחים משותפים וקירות חיצוניים לא יכללו בחישוב.

 

  • נטו

מדידה מסוג 'נטו' תכלול את כל שטח הדירה, כולל השטח שמתחת לקירות פנימיים וחיצוניים. אולם, שטחים שמתחת לקירות משותפים עם דירות אחרות יחולקו לשניים – חצי לדירה הנמדדת, וחצי לדירה השכנה. בנוסף, מדידת 'נטו' לא כוללת מרפסות.

 

  • ברוטו – ברוטו

מדידה מסוג 'ברוטו – ברוטו' תכלול את כלל השטח המקורה – כולל קירות חיצוניים ופנימיים. מדידה מסוג זה תכניס לחישוב גם שטחים ציבוריים כמו מרתפים ומחסנים משותפים, חדרי מדרגות, ואף חדרי כניסה.

מדידת נכסים לצורך ארנונה

  • נטו – נטו

מדידה מסוג 'נטו – נטו' תכלול רק את שטח הפנים של הדירה, כולל חדרי שירות ומרפסות סגורות. יחד עם זאת, גם בסוג מדידה זה יש למדוד את כל הנכס – על מנת להציג את השימושים השונים הנעשים בנכס.

 

מתי ואיך עושים מדידת נכסים לצורך ארנונה

מדידה של הנכס מתבצעת בדרך סביב קנייה ומכירה שלו. יחד עם זאת, לעיתים העירייה או הרשות המקומית עורכת ביקורת פתע למדידה. במידה ואתם מעוניינים לערער על תוצאות ביקורת הפתע – תצטרכו להביא מודד מטעמכם. שימו לב – חשוב שהמודד יהיה מוסמך ובעל רישוי לעבודה זו. כאמור, שיטת המדידה משתנה בהתאם לרשות המקומית אליה משתייך הנכס.

 

סיכום

לסיכום, חישוב שטח נכס במסגרת הארנונה יכול להיות מבוצע בלא מעט דרכים. שימו לב שהדרך שבה הנכס שלכם נמדד אכן תואמת את אופי הנכס שלכם, ומאפשרת לכם לשלם כמה שפחות ארנונה. מדידת נכס לצורך ארנונה תבוצע אך ורק על ידי מודד מוסמך ובעל רישיון. דיווח שיימסר על ידי גורם שאינו מורשה לכך יכול להוביל לפתיחה בהליך פלילי ואף לעונש מאסר.

מדידת נכסים לצורך ארנונה

אולי יעניין אותך גם