חיפוש

מי צריך לשלם הוצאות חשמל ומים בשטחים משותפים של בניין?

השטחים המשותפים ברוב הבניינים המשותפים (לובי הכניסה, חדר המדרגות, המקלט ועוד) שייכים לכלל בעלי הדירות בבניין וכן אינם רכושו הפרטי של אף אחד מהם. על כן, אלא אם נקבע אחרת בתקנון או בהסכמה כוללת של שאר הדיירים, כל דייר ודיירת רשאים להשתמש בשטחים הללו שימוש סביר, גם ללא צורך בהסכמת בעלי הדירות האחרים בבניין.

אם כן, על מי מוטל תשלום הוצאות החשמל והמים בשטחים משותפים אלו? על שאלה זו ניתן מענה במאמר הבא.

 

מי אחראי על עניין התשלומים?

על מנת לעשות סדר ולמנוע בלגאן בין דעותיהם השונות של דיירי הבניין בנושאי אחזקת השטחים המשותפים, ניתן להשכיר את שירותיה של ארקל ניהול ואחזקת מבנים, חברת ניהול ועד בית חיצונית שתפקידה, בין היתר, להיות אחראית על הטיפול, האחזקה והתפעול של אזורים אלה. לחלופין, יש בניינים, בהם הדיירים ממנים את אחד מבעלי הדירות בבניין לוועד הבית ומפקידים אותו לטיפול בנושאים אלו

 

אז מי משלם על הוצאות השטחים המשותפים וכיצד מתבצעת חלוקת התשלומים?

הוצאות החשמל והמים בשטחים המשותפים משתנות מחודש לחודש ותלויות כמובן בגודל הבניין וסביבתו, במאפייניו ובנראות שלו. לבניין עם גינה גדולה למשל עם מפל מים, או עם מבני תאורה רבים הדורשים תחזוקה בתדירות גבוהה ובאופן שוטף, יהיו הוצאות חשמל ומים גבוהות יותר מאשר לבניין ללא גינה או תאורה כמעט כלל.

בכל מקרה, ההוצאות צריכות להתחלק באופן משותף בין כלל דיירי הבניין, לפי חלוקה שנקבעה מראש. החלוקה תהיה בדרך כלל לפי אחת מהאופציות הבאות:

  1. האופציה הראשונה היא זו המעוגנת בחוק. על פיה, כל דייר יצטרך לשלם את הוצאות התחזוקה על השטחים המשותפים, בהתאם לחלק היחסי שבין שטח הדירה או הנכסים שיש לו בבניין, לבין השטח הכללי של הבניין. כך למשל, דייר שגר בדירה שגודלה 100 מטר רבוע, בבניין ששטחו הוא 1,000 מטר רבוע, ישלם עשירית מהוצאות המים, החשמל והאחזקה של השטחים המשותפים.
  2. אופציה נוספת לחלוקה שתלויה כמובן בהסכמת כלל הדיירים, היא שכל הדיירים מתחלקים בתשלומי אחזקת השטחים המשותפים באופן שווה. ההיגיון במקרה זה, הוא שללא כל קשר לגודל הדירה, כל הדיירים משתמשים, או רשאים להשתמש באופן שווה בשטחים המשותפים ועל כן נדרשים לשלם באופן שווה על הוצאות האחזקה, ביניהן כמובן הוצאות החשמל והמים בשטחים אלו.

 

מה קורה אם לא משלמים?

האחריות על תשלום ההוצאות של השטחים המשותפים בבניין, מוטלת על כל בעל דירה בבניין. במידה ובעל הדירה משכיר את הדירה לשוכרים ומעביר אליהם את עניין התשלום בחוזה שהוסכם ונכתב עמם, הם אלו שיתחייבו לשלם את ההוצאות הנ"ל, כאמור כמוסכם ביניהם. בעלי הדירה או השוכרים אינם יכולים לסרב לשלם את תשלומי הוצאות ועד הבית, שכן במידה ויסרבו, ועד הבית רשאי לפתוח בהליך משפטי כנגדם, לתשלום החוב.

הוצאות חשמל ומים בשטחים משותפים

אולי יעניין אותך גם