חיפוש
חיפוש

איך אפשר לחסוך במס בתור תושב ישראל שכיר?

כל שכיר שמקבל תלוש משכורת, יכול לראות בתלוש את ההבדל שבין הסכום "ברוטו" לבין הסכום "נטו". ההפרש בין הברוטו לבין הנטו נובע בחלקו מתשלומי המיסים (נוסף להורדות ביטוח לאומי ומס בריאות וכו'). לכאורה, נדמה שגובה המס המשולם נקבע רק על פי סך ההכנסה, ואין ברירה אלא לשלם את מה שהמעסיק העביר לרשות המיסים (כלומר מנכה מהמשכורת). אבל למעשה יש כמה דרכים שבהם שכיר תושב ישראל יכול לחסוך במס.

 

הטבת מס על הפקדות לחיסכון פנסיוני

על הכנסות בישראל מוטל מס הכנסה בשיעור מדורג. רואי החשבון מכנים זאת "מדרגות מס" וככל שההכנסה גבוהה יותר, כך משלמים מס לפי מדרגת מס גבוהה יותר. שיעור המס המכסימלי על פי ההכנסה מכונה מס שולי. מאז 2003 נקבע שגם עבור זכיות בהגרלות משלמים מס כך שאם זכיתם בפיס או שלחתם טופס לוטו אונליין וזכיתם בפרס די נכבד, תשלמו מס. אבל יש גם בשורות אחרות. שכירים רבים בישראל יכולים ליהנות מהטבת מס בגין הפקדה של סכום כספי לחיסכון פנסיוני. לצורך כך, יש לוודא שהמעסיק לא הפריש את מקסימום ההפקדות עבור העובד. אם יש מרכיבי שכר מעל לשכר הבסיס שעבורם לא הופקדו כספים לפנסיה, העובד השכיר יכול לבצע הפקדה בעצמו (באופן עצמאי). על ההפקדה יש הטבת מס. על ההפקדה ניתן לקבל זיכוי בסך כשליש (35 אחוז) מההפקדה. מכיוון שחישוב המס הפרטני די מורכב, כדאי לבצע את הפעולה בליווי חשבת השכר או יועץ מס בכדי לקבל את מקסימום ההטבה האפשרי.

 

בדקו אפשרות לקבלת החזר מס

אי אפשר לדבר על חיסכון במס, מבלי להתייחס לעובדה שלא מעט שכירים משלמים מס אך זכאים להחזר. לדוגמא, שכירים שהחליפו בין מקומות עבודה באמצע השנה בגין פיטורין או התפטרות, עשויים להיות זכאים להחזר מס. אם חלה תקופה מסוימת שבה שכיר לא עבד ולא קיבל משכורת, הוא יוכל לקבל החזר מס על התקופה שבה עבד, במידה ועבור אותה תקופה שילם מס כחוק. דוגמא נוספת – שכיר או שכירה לא עדכנו את שינוי מצבם המשפחתי, למשל נישואין או לידת ילדים. המשמעות היא שמס הכנסה לא עדכן הטבת מס שנקראת תוספת נקודות זיכוי, המגיעה להם. אך לא הכל אבוד. ניתן לעדכן את שינוי המצב המשפחתי ואפילו אם עברו כמה שנים, אפשר לקבל החזר מס.

 

הטבות מס מיוחדות

בנוסף לכל מה שציינו עד כה, שכירים יכולים ליהנות מחיסכון במס או הטבות מס, במקרים נוספים. לדוגמא, למתגוררים ביישובים מסוימים שנקראים יישובי עדיפות לאומית, מגיעה הנחה במס הכנסה. אם מעדכנים את שינוי מקום המגורים לאחר שעברתם דירה, תוכלו לחסוך במס. כמו כן, הורים לילדים המוגדרים "בעלי מוגבלות" זכאים להטבת מס שיכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה.

לוטו

אולי יעניין אותך גם