חיפוש

משכנתא ליוצאי אתיופיה

מדינת ישראל מציעה סיוע בקניית דירה ליוצאי העדה האתיופית ובמסגרת הסיוע הזה ניתנות הטבות מיוחדות בנטילת משכנתא ליוצאי אתיופיה. כך שבמידה ואתם בני העדה האתיופית ומתכננים לרכוש נכס למגורים, ייתכן ואתם זכאים לקבלת למשכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים. חשוב לדעת שמדי שנה, אתיופים העומדים בתנאי הזכאות של תוכנית החומש של משרד השיכון והבינוי, רשאים להגיש בקשת הצטרפות להגרלה של תוכנית המשכנתא ליוצאי אתיופיה. מהם תנאי הזכאות לקבלת משכנתא ליוצאי אתיופיה ואיך בדיוק מצטרפים להגרלה? על כך במאמר הבא.

 

על הסיוע שמדינת ישראל מציעה ליוצאי אתיופיה ברכישת דירה

לאור הקשיים הרבים עימם מתמודדים יוצאי אתיופיה בארץ, מדינת ישראל רואה צורך במתן תמיכה לאתיופים המעוניינים לרכוש נכס למגורים. סיוע זה ניתן כאמור במסגרת מתן משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים נוחים. היות ומדובר על הטבה גדולה במיוחד, קיימת הגבלה על מספר האנשים שזכאים לקבל אותה מדי שנה, כפי שיוסבר בשורות הבאות.

 

מי זכאי לקבל משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים?

הזכאות לקבלת משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מיוחדים, מחייבת את הלווים לעמוד בתנאי הסף שלהלן.

 

על המבקשים להיות יוצאי אתיופיה

הזכאות להשתתפות בהגרלת המשכנתא ליוצאי אתיופיה כשמה כן היא – זכות השמורה אך ורק לבני ובנות העדה האתיופית כהגדרתם בחוק – אזרחים ישראלים שנולדו באתיופיה או שאחד מההורים שלהם נולד באתיופיה ו / או עלה ממנה. כשמדובר על בני זוג, די בכך שלפחות אחד מהם יהיה ממוצא אתיופי לטובת הזכאות.

 

המבקשים אינם בעליו של נכס נדל"ן אחר למגורים

משכנתא מסובסדת ליוצאי אתיופיה מיועדת בהגדרתה למועמדים חסרי דירה. בהגדרה זו נכללים אנשים משתי הקבוצות שלהלן: אלו שאין בבעלותם ולא היו בבעלותם זכויות בנכס מקרקעין (או בחלק מנכס מקרקעין) במהלך העשור החולף, או מי שקנו בשנה החולפת נכס מיד שנייה או נכס חדש מקבלן בשלושת השנים החולפות, מבלי ליטול משכנתא מהמדינה ושעדיין משלמים עבור הבית או הדירה שרכשו.

 

המבקשים הם בעלי משפחה:

משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים כפי שמציע משרד השיכון והבינוי, מיועדת אך ורק לבעלי משפחות. על פי הגדרתו של משרד השיכון והבינוי תא משפחתי מוגדר בתור בני זוג נשואים או זוג ידוע בציבור החולק משק בית משותף (כולל ילדים או בלעדיהם), כאשר לפחות אחד מבני הזוג הוא ממוצא אתיופי. גם רווקים / רווקות וגרושים / גרושות עם ילדים עד גיל 21 המתגוררים עימם, נחשבים כמשפחה לעניין קבלת משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים.

 

מה ההטבה כוללת?

אתיופים בעלי זכאות להשתתפות בהגרלה השנתית של משרד הבינוי והשיכון על פי התנאים שהוגדרו לעיל, יוכלו ליהנות ממשכנתא לרכישת דירה למגורים בריביות משתלמות ותנאי החזר נוחים מאוד. זאת במידה ויזכו בהגרלה, כמובן. סכום ההטבה המוצעת במסגרת משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים, היא עד 600 אלף ש"ח בפריסת החזרים של עד 25 שנים, בהצמדה למדד המחירים לצרכן.

קבלת משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים אלו, מותנית בזמינות של הון עצמי בשיעור של 25 אחוזים ממחיר הנכס ( או 5 אחוזים בלבד לזכאים שייקחו משכנתא בסכום הנמוך מ – 600 אלף ש"ח). בנוסף לחסם הכניסה הנמוך, ההלוואה ניתנת ללא ריבית למשך 10 השנים הראשונות, ולאחר מכן – בריבית של 2 אחוזים בלבד למשך 15 השנים הבאות. מדובר אם כן, במשכנתא שתנאי הריבית שלה אטרקטיביים באופן ניכר מכל תמהיל משכנתא אחר שניתן לקבל מגופי המימון בישראל.

 

מהם היתרונות?

בזכות ההטבות האטרקטיביות הללו, לזוכים בהגרלת המשכנתא ליוצאי אתיופיה, ניתנת ההזדמנות להפוך לבעלי נכסים למגורים, בעלות דומה ואף נמוכה מדמי השכירות שהם משלמים ממילא. עם זאת, מן הראוי להזכיר כי תכנית ההטבות הנ"ל ותנאי המשכנתא ליוצאי אתיופיה, משתנים מעת לעת. נכון לשנת 2020, מכסת ההטבות מוגבלת ל – 200 זכאים בלבד מדי שנה.

הטבת המשכנתא ליוצאי אתיופיה היא המשכנתא הכי זולה שניתן להשיג בימינו, ולכן מי שעומד בתנאי הסף לקבלתה וזוכה בהגרלה – מוטב לו שישלב אותה בתמהיל המשכנתא שלו. חשוב לדעת שגם אם בחרתם ליטול משכנתא ליוצאי אתיופיה, זה לא פוסל אתכם מלקחת חלק בהגרלות דיור אחרות, כגון מחיר למשתכן או מחיר מטרה, שגם אותן מומלץ לשלב בתמהיל המשכנתא על מנת להפוך את תנאי רכישת הדירה לאטרקטיביים אף יותר.

 

איך בדיוק מצטרפים להגרלה?

על מנת להנות מהטבת משכנתא ליוצאי אתיופיה המוצעת בידי משרד השיכון והבינוי, תידרשו לעקוב אחרי המועדים בהם נפתחת ההרשמה להגרלה השנתית. מועדי ההגרלות מתפרסמים מעת לעת באתר משרד השיכון והבינוי ובמדיות נוספות. כאשר איתרתם מועד בו מתקיימת הגרלה של משכנתא ליוצאי אתיופיה, עליכם לגשת פיזית לאחד מסניפי הבנקים למשכנתאות, ולהציג את המסמכים הבאים:

  1. תעודות הזהות שלכם ושל בני זוגכם או תעודת זהות שלכם במידה ואתם הורים יחידניים.
  2. תמונת פספורט שלכם ושל בני זוגכם או תמונת פספורט אישי שלכם במידה ואתם הורים יחידניים.
  3. תעודת נישואים / גירושים / פטירה של בני זוגם של אלמן או אלמנה.
  4. גרושים ובני זוג פרודים עשויים להתבקש להמציא אסמכתאות נוספות לאימות הסטטוס המשפחתי שלהם.

 

לאחר שהצגתם את כל האסמכתאות הנ"ל לסניף הבנק למשכנתאות אליו ניגשתם, תקבלו מהבנק תעודת זכאות ותתבקשו לחתום על הצהרה ועל טופס מידע לנרשמים. זהו, אתם רשומים למכרז!

 

מה קורה לאחר שהגרלת משכנתא ליוצאי אתיופיה מתקיימת?

לאחר שנרשמתם להגרלת המשכנתא ליוצאי אתיופיה וההגרלה התקיימה, ישלחו הודעות לזוכים וכל המשתתפים בהגרלה יקבלו עדכון לגבי הסטטוס שלהם (האם זכו או לא). במידה וזכיתם בהגרלה, ברכותינו! כעת יש לכם חצי שנה שבה תוכלו לממש את זכאותכם לקבלת הטבת המשכנתא ליוצאי אתיופיה מול הבנקים השונים למשכנתאות.

 

מה כדאי לכם לבדוק לפני שאתם לוקחים משכנתא?

במידה וזכיתם בהגרלת המשכנתא ליוצאי אתיופיה, חשוב שתבצעו סקר שוק מקיף בין כל הבנקים למשכנתאות בארץ. חשוב לדעת שגם אם הנפיקו עבורכם את תעודת הזכאות להטבה בבנק ספציפי, אינכם מחויבים לקחת את המשכנתא דווקא מאותו בנק! מותר ואף רצוי לקבל הצעות מכמה שיותר גופי מימון על מנת להשיג את תמהיל המשכנתא האטרקטיבי ביותר עבורכם.

כך או כך, חשוב להקפיד ולבדוק מהו תוקף תעודת הזכאות שהונפקה עבורכם, לפני שאתם חותמים על כל חוזה שהוא, ולוודא באילו תנאים המשכנתא ניתנת על פי הוראת השעה העדכנית ביותר שפורסמה.

 

אושרה לכם משכנתא ליוצאי אתיופיה בתנאים מועדפים? שימו לב לפרטים הבאים

חשוב לדעת שכאשר מדובר על משכנתא ליוצאי אתיופיה, לבנקים למשכנתאות יש נטיה לתמחר חלק מהמשכנתא בריביות גבוהות מן המקובל במשכנתאות סטנדרטיות. זאת מאחר ושורת הרווח שלהם כגופי מימון היא נמוכה יחסית במשכנתאות מסובסדות אלו, בהשוואה למשכנתא רגילה. השוני בשיעור הריבית שנגבה מן הלווים בא לידי ביטוי ביתר שאת בחלקי המשכנתא שניתנים במסלול של ריבית פריים, שבהם מציעים הבנקים ריבית של פריים פלוס 1% או פריים פלוס 2%.

זאת להבדיל ממשכנתאות "רגילות" שבהם בדרך כלל מסלולי הפריים מוצעים בריבית של פריים מינוס. אם זכיתם בהטבה של משכנתא ליוצאי אתיופיה, והופתעתם לגלות כי הוצע לכם תמהיל משכנתא בלתי משתלם בעליל, מומלץ לפנות לייעוץ משכנתאות כדי לגלות כיצד ניתן לשפר את תנאי ההלוואה המוצעת לכם.

 

על חשיבות ההתייעצות עם יועץ משכנתאות

אם קניתם בית או דירה בשנים החולפות וטרם מימשתם את זכאותכם להטבת משכנתא ליוצאי אתיופיה, למרות עמידתכם לכאורה בתנאי הסף להשתתפות בהגרלה, כדאי לכם מאוד לשקול לחיוב את האפשרות למחזר את המשכנתא הקיימת שלכם כדי לשפר את תנאי ההחזר והריבית שלכם. על מנת לבדוק אם מדובר בפתרון רלוונטי ומתאים עבורכם, פנו בהקדם ליועץ משכנתאות מומחה עם ניסיון בקבלת משכנתא ליוצאי אתיופיה, שילווה אתכם לאורך כל התהליך.

 

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם. יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל, תגברנה הוראות הדין.

אולי יעניין אותך גם