חיפוש

מה זה מינוף – איך זה מתבצע וכיצד זה משפיע עלינו

מי שעוקב אחרי תוכניות כלכלה בטלוויזיה, מוספים בעיתונים, אתרי אינטרנט שעוסקים בתחום, ואפילו מי שרק קורא ידיעות וחדשות כלכליות בעמודים הראשונים של העיתונים המשמעותיים או צופה במהדורות החדשות הכלליות, שמע בוודאי לא פעם את הביטוי מינוף. 

ביטוי זה הפך להיות חלק מהז'רגון הכלכלי במהלך השנים, עד כדי כך שהוא נהיה שגור בפיהם של רבים, גם מי שאיננו מתעסק ומתמחה בכלכלה. מדובר באחד התחומים החשובים והמשמעותיים של הכלכלה המודרנית, ועל כן חשוב להבין מה זה, איך הוא נוצר וכיצד הוא משפיע עלינו.

לפני שנסביר מה זה מינוף ומה השפעותיו עלינו, חשוב להבהיר, אומנם הרבה פעמים ההתייחסות אל מונח זה הוא שלילי, אך זה לא בהכרח באופן מוחלט. זה תלוי באופי ההתנהלות של הגורמים שעומדים מאחוריו ויוצרים אותו. בהחלט יכול להיות שדרך הפעולה תהיה חיובית ותוביל גם לתוצאות חיוביות בצורות שונות.

 

מה זה מינוף ואיך הוא נוצר?

התשובה הפשוטה לשאלה מה זה מינוף היא, היכולת להשיג יותר משאבים על ידי משאבים קיימים. כלומר, שימוש במה שעומד לרשותנו בשביל להשיג יותר מזה. בדרך כלל בני אדם רוצים יותר ממה שיש להם, בין אם זה מבחינה חומרית ובין אם זה מבחינות אחרות, ולשם כך הם ישתמשו במה שיש להם, בשביל להשיג הרבה יותר.

התשובה המורכבת יותר וגם יותר מדויקת מבחינה כלכלית היא, להשתמש בהלוואה, קרי בחוב, בשביל לייצר תשואה, קרי יותר כסף, מגובה הריבית שמשלמים על ההלוואה.

בשביל לעשות את זה פשוט נציג את הדוגמא הבאה: נניח ואנחנו רוצים לרכוש חברה מסוימת, כפי שהרבה מאוד אנשי עסקים עושים, אז נפנה לבנק, נבקש ממנו הלוואה, מה שכמובן ייצור חוב שלנו כלפי הבנק אותו נידרש להחזיר על פי התנאים, בעזרת אותה הלוואה אנחנו נקנה את החברה, בתקווה שהרווח שהיא תייצר עבורנו, יהיה גבוה מסכום ההלוואה והריבית שאנחנו נדרשים להחזיר. כך אנחנו יכולים להחזיר אותם ולהמשיך להחזיק בחברה.

אנחנו יכולים לעשות את זה בכל דבר, למשל, אנחנו יכולים לרכוש נכס באמצעות הלוואה, ולהשכיר אותו באופן שהרווח שנייצר יאפשר לנו להחזיר את ההלוואה ואת הריבית עליה. זו המשמעות של מינוף, וכך נוהגים הן בעלי עסקים המעוניינים לרכוש חברות שונות והן אנשים פרטיים המעוניינים לרכוש נכסים להשקעות.

 

איפה הבעיה במינוף?

כאמור, מינוף הוא לא בהכרח דבר רע. למעשה, הוא מאפשר התנהלות כלכלית מודרנית. בלעדיו אי אפשר יהיה לקיים כלכלת שוק מפותחת. יחד עם זאת, הוא יוצר בעיות במידה ומתנהלים בצורה לא נכונה.

למשל, אם משתמשים במינוף יתר, קרי לוקחים יותר מדי הלוואות, שאין אפשרות להחזיר אותן על פי ההשקעות הקיימות. או להבדיל, לוקחים הלוואה אחת משמעותית אך בתנאי החזר שאין שום סיכוי לעמוד בהם. אז המינוף הוא בעייתי ויכול להשפיע לרעה על המשקיע ועל השוק בכלל.

מינוף

אולי יעניין אותך גם