חיפוש

האם העלמת מס היא עבירה פלילית?

אזהרת ספוילר: כן. העלמת מס היא בהחלט עבירה פלילית, ובשנים האחרונות מדינת ישראל החלה להחמיר עם עברייני המיסים, ולהתחיל להעניש במלוא החומרה. חומרה זאת באה לידי ביטוי הן בקנסות והן בעונשי מאסר בפועל. ברגע שאדם המתכנן להעלים מס ידע את החוק וגם את העונש, יוכל לשקול את העניין מחדש. כיום לכל עצמאי יש רואה חשבון וזאת על מנת שילווה אותו יד ביד אל מול רשויות המיסים, שכן הדבר עלול להיות מבלבל מאוד עבור מי שלא מבין בתחום.

העלמת מס מוגדרת כפעולה מכוונת ומודעת בה אזרח "עושה קומבינה" כדי להימנע ממס. הדרך הנפוצה ביותר לעשות זאת היא על ידי דיווח על הכנסות נמוכות יותר מאשר ההכנסות בפועל, ובכך לחסוך את תשלום המס על כל ההכנסות, ולשלם רק על חלקן.


 

באופן כללי, החוק מחלק את תחום עבירות המס לשני תחומים:

  • עבירות טכניות שמתבצעות ללא כוונה פלילית, ומהוות חריגה מהחוק ומחוקי המיסים. קיימת אפשרות למאסר של שנה עד שנתיים, וקיימת האפשרות להטיל קנס כספי על עבריינים שנמצאו אשמים. עבירות אלו יסתיימו לרוב בדין אזרחי, ומוגדרת כהימנעות מתשלום מס.
  • עבירות מס מהותיות אשר מאחוריהן קיימת כוונה פלילית והן נחשבות חמורות הרבה יותר ברמות הענישה. מדובר ב5-7 שנות מאסר, וזאת בנוסף לקנס כספי בסכומים גבוהים. מה שחשוב לציין הוא שהקנס ממש לא מהווה תחליף לסגירת החוב, אלא מתווסף לחוב. עבירות אלו לרוב יסתיימו בדין פלילי שכן מדובר ביצירת מצג שווא והעלמה של עובדות.

איך להעלים מבלי שידעו, ואיך לדעת מבלי להעלים 

קיימות דרכים רבות ויצירתיות להעלים מס, והנה כמה מהנפוצות שבהם:

  • ניצול הוצאות פרטיות – הוצאת חשבונית מס קבלה לרכישה פרטית כאילו הייתה עסקית. מדובר בהעלמת מס לכל דבר ועניין.
  • השגת הקלות- לדוגמה, במידה והמדינה מציעה הקלות מס לאנשים המתגוררים במקומות מסוימים בארץ, ניתן לשקר שגרים באותו איזור על מנת לזכות בהקלות מס.
  • הוצאת חשבוניות פיקטיביות – חשבוניות פיקטיביות היא דרך נוספת להעלמת מס. במקרה כזה בו מתקבלת חשבונית על עסקה שלא בוצעה מעולם, גם הנותן וגם המקבל צפוים להיענש במלוא חומרת הדין.

העלמתי מס, מה הלאה?

אחד הדברים החשובים ביותר אם לא החשוב ביותר, הוא הייצוג המשפטי אותו אנו בוחרים בהליכי העלמת מס. במקרים של חקירה להעלמת מס (בין אם בזדון ובין אם לא) הדבר יכול לקום וליפול על עורך דין מקצועי ואיכותי, שמתמחה בתחום המיסים. ביכולתו של עורך הדין להמתיק את העונש, ולנהל את המשפט עם מינימום נזק.

במקרה כזה, בו נתפסתם מעלימים מס כדאי לפנות לעורך דין בעל ניסיון. במקרה כזה גזר הדין יכול לקום וליפול על עורך דין מנוסה ואיכותי, ולכן כדאי לפנות לעורך דין מנוסה. כנסו עכשיו: martindale.co.il

להלן כתבה נוספת בנושא החזר מס באינטרנט לכתבה כנסו לפה.

אולי יעניין אותך גם