חיפוש

פרשתי – מידע על פרישה לפנסיה ואחריה

פרישה לפנסיה היא אחד השינויים המשמעותיים בחיי אדם. אחרי עשרות שנים של עבודה ושגרה, מגיע הרגע בו פורשים לגמלאות ויוצאים לחיים חדשים. המעבר הזה כרוך בשינויים רבים – הכנסה כספית, סדר יום, מערכות יחסים ועוד. כדי שהפרישה תעבור בצורה חלקה, חשוב להיערך מראש.

 

מועד הפרישה

מועד הפרישה לגמלאות הוא אחד ההיבטים החשובים שיש לקחת בחשבון בתכנון הפרישה. גיל הפרישה הרשמי בישראל הוא 67 לגברים ו-62 לנשים, אך ישנן אפשרויות לפרוש מוקדם יותר. למשל, בתנאי פרישה מוקדמת אם הוכר כנכה או מסיבות בריאותיות. כמו כן, אפשר להמשיך לעבוד מעבר לגיל הפרישה הרשמי. חשוב לבדוק עם המעסיק ומוסדות הפנסיה והביטוח הלאומי, מהו מועד הפרישה הצפוי והאפשרויות העומדות בפני העובד. יש לקחת בחשבון את מספר שנות הוותק לצורך חישוב הזכויות הפנסיוניות. אפשר לקבל מידע נוסף לפני קבלת החלטה אם תגלשו אל פרשתי – מידע על פרישה לפנסיה ואחריה.

תכנון פרישה

 

הגשת הבקשה לקצבת זקנה

הגשת הבקשה לקצבת זקנה נעשית במוסד לביטוח לאומי. מומלץ להגיש את הבקשה כחצי שנה לפני המועד המשוער של הפרישה לגמלאות. יש לצרף מסמכים רלוונטיים כמו תלושי משכורת עדכניים, אישורים על תקופות עבודה קודמות לצורך חישוב וותק בעבודה ועוד. הגשת הבקשה מוקדם חשובה על מנת להבטיח שהתשלומים של קצבת הזקנה יחלו בסמוך למועד הפרישה בפועל. כדאי להיעזר בגורמים מקצועיים להכנת הבקשה ואיסוף המסמכים הנדרשים.

 

הסדרת הפנסיה

הסדרת הפנסיה היא אחד הצעדים החשובים בהכנה לקראת הפרישה. מומלץ לבדוק עם קרן הפנסיה מהו הפיצוי הפנסיוני הצפוי ומהן האפשרויות השונות לקבלת קצבה חודשית. כדאי לשקול לבצע השקעות בקרנות שונות שיניבו רווחים נוספים על הקצבה הבסיסית שתתקבל מהפנסיה. בנוסף, רצוי לבחון אפשרויות לרכישת ביטוח משלים בקופות גמל או פוליסות ביטוח שיספקו כיסוי כספי נוסף. יש להיעזר בייעוץ מקצועי להחלטה על המוצרים הפנסיונים המתאימים ביותר לצרכים האישיים.

 

היערכות תקציבית

יש לבצע תכנון תקציבי מדויק של ההוצאות וההכנסות הצפויות אחרי הפרישה בהתבסס על הנתונים שנאספו מהמוסד לביטוח לאומי, קרן הפנסיה ומקורות נוספים. כדאי לבדוק את החסכונות הקיימים ואם יש צורך בחיסכון נוסף.

הסדר פנסיוני

 

מציאת מסגרת העיסוק

לפני היציאה לפנסיה כדאי למצוא מסגרת העיסוק המתאימה בפנסיה. אפשר להמשיך לעבוד באופן חלקי, למצוא משרה התנדבותית או עיסוק אחר שימלא את הזמן. פעילויות אלו נותנות תחושת משמעות ומניעות גם בגמלאות.

 

שמירה על הבריאות

בתקופת הפרישה חשוב במיוחד לשמור על אורח חיים בריא ופעיל. כדאי לאמץ הרגלי אכילה נכונים, להקפיד על פעילות גופנית סדירה וללכת לבדיקות שגרתיות אצל הרופא. כל זה יעזור להאריך את תוחלת החיים ולשפר את איכותם.

 

פעילויות פנאי וחברה

חשוב למצוא תחביבים ופעילויות פנאי שיהיו מעניינות ומספקות, הן לבד והן במסגרת חברתית. אפשר לחפש חוגים שמתאימים לטעם האישי כמו אומנות, ספורט או תרבות. בנוסף כדאי מאוד לטפח את הקשר עם המשפחה והחברים.

שמירה על הבריאות

אולי יעניין אותך גם