חיפוש

ניצול יחסי מרות בעבודה – מה החוק אומר?

יחסי מרות מתקיימים במהלך מערכת יחסים מינית או רומנטית, בין שני אנשים אשר לאחד מהצדדים קיימת השפעה על הצד השני שכפוף לו. ההשפעה יכולה להיות במגוון מסגרות כמו העבודה, הצבא, החינוך ועוד. במקום העבודה החוק קובע כי במידה וקיימת מערכת יחסים רצינית בין בכיר לגורם שכפוף לו, חובת ההוכחה היא על הבכיר שמערכת היחסים הדדית.

במידה ומערכת היחסים מתבססת על מגע מיני מזדמן שאין לו ביסוס למערכת יחסים, סביר כי בית המשפט יראה את היחסים הללו כניצול מרות. במאמר זה נסביר לכם על יחסי מרות בעבודה והחוק במדינת ישראל.

 

מה הם יחסי מרות בעבודה?

יחסי מרות מתבטאת במערכת יחסים רומנטית או מינית בה צד אחד ביחסים הוא בעל שליטה והשפעה על האדם בצד השני. במקרה שלנו, יחסי המרות בעבודה יכולים להתקיים תחת שלל תנאים של מעסיק ומועסק, או קולגות בעבודה.

החוק ברור מאוד לגביי כוחנות מצד בעל הכוח על הצד שנמצא תחתיו מבחינה מינית במהלך היחסים וקובע כי גם אם מערכת היחסים החלה ביוזמת האדם שכפוף לצד השני, לא נשללת האפשרות שמדובר למעשה ביחסי מרות. במקרים שכאלה, יש להתייעץ עם עורך דין בקיא בתחום הטרדה מינית שיוכל ללוות אותך בהליך המשפטי ואף לייצג בהליכים במקרה הצורך.

 

מה החוק אומר?

החוק במדינה ומשפטנים טוענים כי יכולה להיות קיימת הטרדה מינית במסגרת יחסי מרות, גם אם לא הייתה התנגדות מצד הגורם הכפוף. מדוע? החוק הישראלי לא רואה במערכות יחסים הכוללות יחסי מרות כבעלות רצון והסכמה חופשיים. הרצון אינו כן ואמיתי ומתבסס לרוב על מניע מצד הבכיר או הכפוף לו.

אפילו יוזמה של עובד כפוף לפתוח קשר עם בכיר היא ניצול יחסי מרות. המדדים על פיהם נקבעת מידת הניצול של יחסי המרות תלויים במי יזם את הקשר, מה פער הגילאים ומה פער הכוחות בין שני העובדים. במידה ויש לבכיר כוח השפעה גדול יותר ורחב יותר על מעמד העובד שאיתו הוא מנהל קשר או פער גילאים גדול יותר, כך בית המשפט ישתכנע שמדובר בניצול יחסי מרות בעבודה.

 

כיצד יחסי מרות בעבודה יכולים להגיע במהירות לכדי ניצול?

התנהגות המסתתרת מאחורי המילים "ניצול מרות" יכולה ללבוש שלל צורות. ההתנהגות הזו יכולה להיות ישירה או בעקיפין, מתרחשת בחלל הוירטואלי ולא פנים אל פנים. הצורה הקיצונית של יחסי מרות היא סחיטה באיומים בצורה גלויה, שבה הצד הבכיר דורש מהצד הכפוף לו להיעתר לו אחרת הוא "ישא בתוצאות" כמו פיטורין או השפלה במקום העבודה.

עם זאת, ברוב המקרים הללו הבכיר יציע בצורה עדינה ומפתה לכפוף תחתיו הצעות או רמזים מיניים. במקרים אחרים הניצול ביחסים יכול לבוא לידי ביטוי של תנאים טובים יותר תמורת טובות הנאה מיניות.

הטרדה מינית

אולי יעניין אותך גם