חיפוש

3 דרכים בהן אנשים לא מדווחים על מס ומה העונשים בחוק?

אחד מקווי היסוד של מדינת הישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת, מתייחס לאופן תשלום המיסים, שהם מנת חלקו של כל אזרח במדינה. עם זאת, עבירות מס אינן נדירות כפי שהיה ניתן לצפות, ורשויות המס נוהגות ביד קשה כנגד אלו המבצעים עבירות כאלה, בדגש על עבירות מהותיות. במאמר זה נבהיר את ההבדל בין העבירות, ואת דרכי אי דיווח על מס. 

 

סוגי העבירות

עבירות מס מתחלקות לשתי קטגוריות עיקריות שנועדות לעשות סדר בתחום זה, כאשר רשויות המס רואות בחומרות שונות לחלוטין את העבירות המשתייכות לקטגוריות אלו:

  • עבירות מס טכניות- לעבירות אלו משתייכים תרחישים כמו דיווח מס שגוי או תשלום חלקי של המיסים שעל הנישום לשלם, כאשר הדבר נובע בעיקר מקושי בהתנהלות פיננסית, רשלנות כלכלית וחוסר ידע. גובה המס שלא משולם כתוצאה מעבירות טכניות הוא בדרך כלל נמוך בצורה ניכרת מאשר בעבירות מס מהותיות, ועל כן העונשים סלחניים יותר.

 

  • עבירות מס מהותיות- מתייחסות למצב בו הנישום ביצע עבירות מס ביודעין, מתוך כוונה במזיד לחמוק מתשלומי מס. הסכומים יהיו משמעותית גבוהים יותר, ועבירות אלה מקבלות יחס עברייני לכל דבר ועניין, כולל קנסות כבדים ועונשי מאסר בפועל.

במידה ואתם חשודים בעבירות מס, יש ליצור קשר ללא דיחוי עם עורך דין גילוי מרצון משה קריסי שיסייע להבין את תמונת המצב ולייעץ בנוגע לדרכי פעולה עתידיות.

 

הלבנת הון

אחת העבירות החמורות במסגרת עבירות המס היא הלבנת הון. מדובר בדרך כלל בפעילות הנחשבת לעבריינית, כאשר כסף שמקורו אינו חוקי, דוגמת סחר בנשק, מכירת אמל"ח, סחר בסמים, דמי חסות לעסקים מגורמי פשע ועוד- מוגדר כסף "שחור", ולמעשה עובר תהליך "הלבנה" על מנת להיחשב ככסף נקי שניתן להשתמש בו.

הלבנת הון מתבצעת במגוון דרכים מתוחכמות, כמו העברות כסף משמעותיות בין חשבונות בנק, לרוב מחוץ לגבולות המדינה למדינות המוגדרות כמקלט מס, חברות קש שמכניסות את הכסף ומצהירות עליו כחלק מהמחזור העסקי שלהן ועוד. העונשים בגין עבירות הלבנת הון כבדים למדי.

 

העלמת הכנסות

רובנו מכירים את המונח "תשלום בשחור". מדובר במקרה בו אדם מקבל הכנסה שהוא אינו מדווח עליה, שכן הוא אינו מספק בגין אותה הכנסה את הקבלות הנדרשות והכסף אינו מוצהר וחלקו אינו מוקצה לתשלום מיסים כפי שכתוב בחוק.

 

מצג שווא

ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לקבל הטבות מס כאלו ואחרות, בהתאם לסטטוס משפחתי או אישי מסוים. ישנם אזרחים החוטאים במצג שווא אל מול רשויות המס, במטרה לקבל הנחות משמעותיות שאינן מגיעות להם על פי חוק- לדוגמה, הצהרת סך הכנסות נמוך ממה שהוא בפועל, נישואים פיקטיביים וכן הלאה.

 

עונשים

באופן טבעי, העונשים בגין עבירות מס טכניות מסתכמים בדרך כלל בקנס ללא עונש מאסר בפועל, בהתאם לעברו של הנישום ולנסיבות המקרה. במקרה של הלבנת הון למשל, העונש יכול להגיע לשבע ואף לעשר שנות מאסר בפועל, תוך החרמת הרכוש והקפאת החשבונות.

באשר להעלמת מס, העונש נע בין חמש לשבע שנות מאסר בפועל. עבירה של מצג שווא עלולה לזכות את הנאשם בעד שנתיים מאסר בפועל.

מסים

אולי יעניין אותך גם