חיפוש

מתי נצטרך לבצע הצהרת הון?

הצהרת הון היא דיווח של אדם על הרכוש האישי או המשפחתי שלו בארץ ומחוץ לה. הדיווח מפורט מאוד, וכולל את כל סוגי הנכסים שיש ברשותו של האדם. הוא גם כולל התחייבויות כלכליות כמו משכנתא, הלוואות, ועוד. סך ההון שעליו מצהיר האדם שווה להפרש שבין הנכסים שברשותו להתחייבויות הכלכליות שלו. אם קיבלתם דרישה לבצע הצהרת הון, ולא ברור לכם מה הסיפור, הגעתם למקום הנכון. הכנו כאן עבורכם מדריך שכולל את כל מה שצריך לדעת בנושא.

 

מה המטרה של הצהרת הון?

הצהרת הון היא הדרך של רשויות המס להילחם בעבירות כלכליות כמו הלבנת הון. רשויות המס עוקבות אחרי הצהרות ההון של אדם מסוים, ובודקות האם צמיחת ההון שלו מתאימה לרווחים שעליהם הוא הצהיר בשנים שבין הצהרות ההון השונות. כמובן שמחשבים גם את ההוצאות האחרות של האדם. אם יש מצב שבו אדם שלא דיווח על הכנסות מרובות הפך פתאום לבעלים של עוד כמה נכסים יקרים, החשד של רשויות המס יעלה והאדם יידרש להסביר את העניין.

דוחות כספיים

מי צריך למלא הצהרת הון?

כפי שהסבירו לנו אנשי המקצוע של אחי קרן ושות' משרד רואי חשבון במרכז, כל מי שהתחיל לעבוד כעצמאי, לא משנה אם כעוסק פטור או מורשה, או כבעלים של חברה, יקבל דרישה להגיש הצהרת הון. במצבים מסוימים גם שכירים מתבקשים להגיש הצהרת הון. לרוב האדם יידרש למלא בכל כמה שנים הצהרת הון. מה שקורה ברוב המקרים הוא שעד שנתיים מפתיחת העסק האדם יידרש למלא הצהרת הון, ובדך כלל ההפרש בין ההצהרות יהיה כשנה או שנתיים.

 

תוך כמה זמן צריך למלא הצהרת הון?

כאשר אדם מקבל דרישה להגיש הצהרת הון הוא חייב למלא אותה בתוך 120 ימים. לעתים ניתן לקבל הארכה, בהתאם לשיקול הדעת של פקיד השומה האחראי. ארכה תתקבל רק אם האדם שלח לפקיד השומה שאחראי על התיק שלו מכתב מנומק היטב, וגם אז פקיד השומה לא חייב לקבל אותו. חשוב להגיש את הצהרת ההון בזמן, מכיוון שאיחורים בהגשה גורמים לקנסות.

הצהרת הון

אפשר להגיש לבד הצהרת הון?

באופן כללי, אין בעיה שתכינו לבד את הצהרת ההון שלכם. עם זאת מכיוון שמדובר על הצהרה משמעותית מאוד תשפיע על העתיד שלכם, אנו ממליצים לכם בחום להיעזר באיש מקצוע ותיק עם ניסיון בתחום. ההמלצה נכונה על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על הצהרת ההון הראשונה שלכם, מכיוון שהיא הולכת להיות הבסיס לכל הצהרות ההון הבאות. אם לא מדובר על הצהרת הון ראשונה תוכלו להכין אותה לבד ולבקש מאיש מקצוע שיעבור עליה.

 

סיכום

הצהרת הון היא הדרך של רשויות המס לבדוק שעצמאים או בעלי חברות לא מבצעים עבירות כלכליות. אם קיבלתם דרישה להצהרת הון, אנו ממליצים לכם לפנות לאיש מקצוע ולסיים את הסיפור במהירות.

הצהרת הון

אולי יעניין אותך גם