חיפוש

מה החשיבות בחוזה עסקי – חוזה דרקוני

לא פעם נתקלנו בחיינו במונח "חוזה דרקוני", שהוא למעשה ביטוי שנועד לתאר חוזה שנוסח בצורה הוגנת רק עבור אחד מן הצדדים. במידה ואתם לקראת חתימת חוזה עסקי, מוטב שתכירו ותהיו מודעים למספר דברים הכרחיים שיגנו עליכם מבחינה חוקית ומשפטית, יתרה על כך – כדאי מאוד שתשקלו בחיוב לערב ולהיוועץ  בעורך דין מתמחה בחוזים כבר מבעוד מועד.

כיום, בין כל בעל חברה או עסק קיים חוזה עסקי כזה או אחר, שנועד להכתיב הסכמים מסוימים שמגנים על שני הצדדים החותמים. אולם, במקרים שכיחים מאוד יונח בפניכם חוזה שלמראית עין ייראה הוגן, אך יכיל בתוכו סעיפים המגנים בעיקר על צד אחד בעסקה. במאמר הבא נסביר מהי החשיבות של מעורבות עורך דין טרם בוצעה החתימה על החוזה וכיצד זה עלול להציל אתכם מלחתום על חוזה דרקוני.

 

מהו חוזה עסקי?

מטרתו של חוזה עסקי, בראש ובראשונה – היא לעגן את ההתחייבויות של שני הצדדים החותמים כלפי אחד השני, ולכן יהיה מנוסח ומחולק על פי סעיפים ותתי סעיפים שיפרטו את כל ההתחייבויות הללו.

על החוזה להיות מנוסח בצורה ברורה ומפורטת ולכלול בצורה שקופה לחלוטין את כל התנאים הקיימים בעסקה. החוזה נועד למנוע מחלוקות וקונפליקטים עתידיים בין הצדדים החותמים, שכן הם צריכים להיות מודעים מראש לכל תנאי בעסקה.

לא פעם נתקל במה שהביטוי מגדיר כ-"חוזה דרקוני", חוזה מנוסח בצורה שאינה הוגנת בצורה משמעותית כלפיי אחד מן הצדדים. על כן, לפני חתימה על חוזה עסקי נרצה להבין מהי חשיבות חתימה על חוזה עסקי ואף להיוועץ עם עורך דין המתמחה בנושא.

 

מדוע כדאי להיעזר בעורך דין?

בשונה ממקרה של חוזה שכירות סטנדרטי לדוגמא, כשמדובר בחוזה עסקי מוטב יהיה אם נעזר בשירותיו של עורך דין שיעיין ויבדוק כל סעיף הקיים בחוזה – שכן לא תמיד נבין את כל המשמעויות הנסתרות הקיימות בחוזה, בשביל זה נצטרך "עין מקצועית" שתבחן את החוזה בשבילנו. במקרה כזה, יכול עורך הדין למצוא את הסעיפים שאינם מיטיבים עמנו ולערוך אותם בצורה הוגנת שתספק את שני הצדדים.

עורכי דין המתמחים בעריכת חוזים לרוב מציעים את שירותיהם עבור ייעוץ ועריכת חוזים עסקיים, שכן כיום קיים צורך של ממש במומחיות הספציפית הזו, היום יותר מתמיד אנו מודעים למשמעויות המשפטיות הטמונות בחוזים ועל כן מבינים את החשיבות בקבלת הייעוץ הנכון והמתאים.

רק עורך דין בעל ידע וניסיון יכול לנסח הסכם הוגן שיגן על שני הצדדים בצורה שווה, ומוטב לעשות זאת מבעוד מועד כדי למנוע מחלוקות וקונפליקטים שיתעוררו בהמשך. לסיכום, מוטב להיות זהירים לפני כל חתימה על כל חוזה שהוא, ולעיין בו בצורה מקצועית ולקבל את הייעוץ וההדרכה המתאימה – כל מקרה לגופו.

חוזה עסקי

אולי יעניין אותך גם