חיפוש

מה הוא מדד תשומות הבנייה ומתי נצטרך להתייחס אליו?

מעבר לתשלומי המשכנתא החודשיים אותם נשלם על הנכס, קיים תשלום נוסף שיכול לפעמים להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים. "מדד תשומת הבנייה" הוא למעשה תשלום שאנו משלמים למנהל מקרקעי בישראל, הוא אמנם פחות ישפיע עלינו אך עדיין מדובר בתשלום שיהיה עלינו לשלם ברכישת נכס.

מדי 15 לחודש, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד תשומת הבנייה. המדד מתייחס לכל השינויים שחלו במשך הזמן שחלף, ולרוב ההתייחסות היא בהוצאה הדרושה לקניית חומרים/שירותים/מוצרים ששימשו לבניית הנכס. הסכום מייצג בעצם את הוצאות הבנייה של הנכס שהוצאו על ידי הקבלנים.

 

מהו מדד תשומות הבנייה?

מדד תשומת הבניה למעשה מודד את ערך המוצרים/החומרים או השירותים ששימשו לבניית הנכס המיועד. זה יכול להיות החומרים ששימשו לבניית החלונות, בטון, צנרת ועוד. חישוב מדד תשומות הבנייה נעשה על ידי חישוב מחיר החומרים והמוצרים מטעמי היצרנים או סיטונאים שסיפקו לקבלנים את החומרים הללו בכל רחבי הארץ.

את התשלומים הללו משלמים קבלני הבניה וקבלני המשנה, את השינויים במחירים של עלות מוצרי הבנייה מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, את הנתונים הללו היא תאסוף כל חודש ותפרסם את השינוי הרלוונטי במדד.

ניתן לומר בבטחה כי מחירי העלות עלו משמעותית בשנים האחרונות, וניתן לראות את העלויות הולכות ומטפסות מחודש לחודש. יתרה מכך, מחקרים מראים כי מדד תשומות הבנייה עלה בקצב של מעל ל – 5%, בעקבות עליית המחירים של חומרי הגלם כמו גם שכרם של קבלנים, קבלני משנה ופועלי הבניין.

חישוב מדד תשומות הבנייה

כיצד זה משפיע עלינו?

ובכן, מדד תשומות הבנייה בהחלט משפיע על מי מאיתנו שמעוניין לרכוש נכס, שכן התשלומים שנשלם לקבלנים עלולים להתייקר משמעותית. הרי כשהקבלן מתחיל לבנות את מבנה המגורים הוא משתמש בחומרים מסוימים בעלי עלות מסוימת, אולם במהלך זמן הבנייה, עלות החומרים עלולה לעלות וכתוצאה מכך הוא עלול להפסיד כסף מהעסקה המקורית.

זו הסיבה, שהקבלן יעדיף להצמיד את מחירי העלות של חומרי הבניה למדד תשומות הבניה וכך לא הוא יהיה זה שיצטרך לשאת בעליית המחירים, אלא בעלי הנכס העתידיים – המדד יוצמד ליתרת התשלום שנותרה לרוכש לשלם לקבלן בעסקה הכללית.

למרבה הצער, מדד תשומות הבניה הוא מדד שאנחנו כבעלי נכסים לא יכולים באמת לעקוב אחריו, לכן אין דרך להגן על עצמנו מפני עליית המחירים, על כן מדובר במאפיין שבהחלט משפיע על רוכשים פוטנציאלים. על כן, ממש לאחרונה הוגדר תיקון בחוק המכר בהתייחסות למדד תשומות הבנייה.

החוק לוקח בחשבון את עליות המחירים המשמעותיות, ולכן הוא קובע שעליית המחירים לא ישמשו להצמדה של התשלומים של בעלי הנכס, מה שהפך את העסק לקצת יותר הגיוני.

לסיכום, אמנם מדד תשומות הבניה מגדיר את עלויות הבניה של הנכס, אבל אין הוא מגדיר את עלויות הקרקע עליה הנכס נבנה – על כן הצמדה מלאה אינה טובה לנו כבעלי הנכס. חשוב להדגיש כי המדד בהחלט משתנה מחודש לחודש ועל כן קשה לחזות אותו, על כן מוטב יהיה שנכיר את המושג ונהיה מודעים אליו בצורה מלאה.

חישוב מדד תשומות הבנייה

אולי יעניין אותך גם