חיפוש
חיפוש

מהם דמי היתר ומי צריך לשלם אותם

דמי היתר, זהו סוג של מס אותו צריך לשלם כל מי שרוצה לבצע שינויים בנכס קיים, כמו תוספות בנייה על הנכס, לדוגמה בית פרטי בנוי הכולל בתוכו זכויות בנייה של 200 מטר בנייה, מתוכם נוצלו רק חלק יחסי, באם ירצה בעלי הנכס לבנות עד למקסימום הזכויות ולנצלם, היא חייב בתשלום דמי היתר.
שיוני ייעוד הנכס מחייב גם הוא תשלום דמי היתר, אם בעלי נכס המשמש כמחסן, ירצה לשנות את ייעוד הנכס ולהפוך אותו לדירה, הוא יהיה חייב בתשלום דמי היתר.

חלוקת דמי ההיתר

דמי היתר, מתחלקים שלשוה סוגים עיקריים:
דמי היתר עבור תוספת בנייה – תשלום עבור תוספת בנייה למבנה קיים, בתנאי שהתוספת אותה בונים היא תואמת את המטרה המקורית של המבנה, כלומר אם מדובר בדירה שאותה רוצים להרחיב, לא ניתן יהיה לשנות חלק מהשטח לצורך שינוי ייעוד המבנה, או אם מדובר על מחסן, ובעלי הנכס מעונין לבצע תוספת בנייה אשר תהיה מיעודת למגורים, במקרה כזה לא ניתן יהיה לבצע את הבנייה.
אך יחד עם זאת, אם הופכים את ייעוד המבנה כולו, ניתן יהיה לבצע את הבנייה ולשלם את מס היטל הבנייה בהתאם.
שינויי היעוד או ניצול – אחד המקרים הנפוצים ביותר בישראל בשנים האחרונות, בישראל קיימים לא מעט שטחים חקלאיים, אשר בהתאם לתוכניות עירוניות ניתן לבנות סוגים שונים של מבנים על הקרקעות האלו, אם מדובר על שטחים מסחריים, או קרקעות חקלאיות שהופשרו לצורך בנייה של מבני מגורים, במקרים אלו בעלי הקרקע החקלאית יהיו חייבים בתשלום די היתר בהתאם להיתרים הניתנים להם לניצול הקרקע והבנייה עלייה.
דמי היתר בעקבות פיצול מגרש – אם קיים מגרש ועל הסכם חכירה אחד, שהסכם זה מתיר בניה עד גבול מסוים, באם השטח מתחל ומקיימים שני חוזים נפרדים על אותו השטח, שפיצול שטח זה יאפשר בנייה רחבה יותר, יהיה צורך בתשלום דמי היתר.

פטור מתשלום דמי היתר

מתי תקבלו פטור מתשלום בגין דמי היתר, באם מדובר על תוספת בנייה אשר לא עולה על 160 מ"ר ניתן לקבל בדרך כלל פטור מתשלום דמי היתר.
אך במקרה כזה קיימת הסתייגות, אם ביום הרכישה של הקרקע, חתם הרוכש מול המנהל על בניה בשטח בגודל של 100 מ"ר, ולאחר מכן ירצה להגדיל את שטח המבנה, הוא יהיה חייב בתשלום דמי היתר.
אבל מה קורה בבתים משותפים, כאן התמונה קצת שונה החל משנת 2002 המנהל אינו גובה יותר את דמי ההיתר (אך ישנם חריגים אותם לדבוק בהתאם לשינויים אותם רוצים לבצע).
גובה התשלום – גובה התשלום של דמי היתר הוא כ – 30% מהשווי החדש של הנכס לאחר הבנייה, או החלוקה אשר תתבצע (במקרים בהם מדובר על מגרש).
למידע נוסף, מומלץ להתייעץ עם שמאי מקרקעין מוסמך שייתן לכם את כל המידע לו אתם זקוקים ואפילו ילווה אתכם בתהליך, מוזמנים להיכנס לאתר https://makovern.com ולקבל מידע רלוונטי בהתאם לצרכים האישיים שלכם.
לייעוץ מקצועי מוזמנים לפנות למובילי התחום בארץ, מהמדורגים בראש הרשימה יורם דובובסקי.

אולי יעניין אותך גם