חיפוש

כלכלה למתחילים: שיעור ראשון באג"ח

אם אתם רוצים להתחיל להשקיע בשוק ההון באופן עצמאי או דרך מתווכים כדאי שיהיה לכם ידע בסיסי בכל הקשור לשווקים השונים, סוגי השקעות, סיכונים וכו'.
אחת ההשקעות הנפוצות ביותר היא אגרות חוב או בקיצור אג"ח. אגרות חוב הן מסלול השקעה מאוד רווח גם במעמד הביניים. זאת דרך השקעה כל כך נפוצה שייתכן כי יש לכם אגרות חוב שאתם בכלל לא מודעים אליהן.
לכן, גם אם אתם מתכננים להשקיע או לא, בין אם יש לכם מתווכים עבור זה או שאתם פועלים עצמאית חשוב שתדעו כיצד השוק עובד ומה עושה הכסף שלכם.

מה זה אג"ח?

אגרת חוב היא בעצם הלוואה. אמנם לא הלוואה סטנדרטית כמו שאנחנו רגילים. אם בהלוואה סטנדרטית הלקוח לווה כסף מהבנק, באגרת חוב, חברה מסוימת מבקשת הלוואה על ידי פנייה לבורסה והנפקת אגרות חוב. אגרות חוב אלו נמכרות לציבור וכך הציבור הוא זה שבעצם מלווה את הכסף.
כך שבסופו של דבר אגרת החוב מאפשרת לכם לקבל ריביות ותשלומים בתמורה לסכום שהשקעתם, בהתאם לתנאים שנקבעו. לכל אגרת חוב יש תאריך פדיון. זהו התאריך בו ניתן לפדות את האגרת ככסף מזומן.
אגרות החוב נסחרות בשוק, כך שהן יכולות לעלות ולרדת בדיוק כמו מניות. אך רמת הסיכון שלהן היא הרבה יותר נמוכה. מכיוון שכך מן הסתם התשואה שלה יחסית נמוכה יותר מהשקעות יותר מסוכנות.
אגרות חוב נחשבות להשקעה בטוחה וסולידית ולכן להרבה מאיתנו יש אגרות חוב, בין אם זה השקעה עצמאית או השקעה שנעשתה דרך קרנות הפנסיה, קופות הגמל או קרנות ההשתלמות.

נתונים חשובים בבדיקת אגרות חוב

כשאתם באים לבדוק אגרת חוב מסוימת לפני שאתם משקיעים בה כדאי שתדעו לקרוא את התנאים שלה. כל אגרת חוב מכילה את המידע הבא.

  1. שם האיגרת –  שם החברה המנפיקה וסדרת האג"ח המונפקת.
  2. מחיר האיגרת – ככל שהמחיר נמוך יותר התשואה השנתית תהיה גבוהה יותר ולהפך.
  3. הריבית
  4. אורך חיי האיגרת – מועד פירעון. ככל שהאיגרת היא לזמן ארוך יותר כך היא יותר מסוכנת. אמנם מצד שני ככל שהיא ארוכה יותר ניתן לדרוש ריבית גבוהה יותר.

מלבד כל אלו חשוב לבדוק גם את הנתונים של החברה- מצבה הכלכלי, וגם נתוני הכלכלה הכלליים בארץ כמו הריבית שמשפיעה על שווי מחיר האיגרת ועל תשואתה.

סוגי אגרות

אמנם אגרות חוב נחשבות להשקעה בטוחה יחסית, אך זה לא בהכרח המקרה. יש מספר סוגים של אגרות חוב, חלק מאגרות החוב נחשבות יותר בטוחות וחלק פחות.
יש מספר רב של סוגים אגרות חוב. נסביר שתיים עיקריות:

אגרות חוב ממשלתיות

נחשבות הבטוחות ביותר, שכן המדינה מחויבת תמיד להחזיר את חובותיה. מסיבה זאת הריבית שלהן גם יותר נמוכה וכמעט אפסית.
אגרות חוב אלו הן בדרך כלל האגרות שבהן משקיעים כחלק מתיק ההשקעות בקרן הפנסיה, קרן ההשתלמות או בקופות הגמל שלכם.
במקרים נוספים של חשבונות רדומים חשוב לדעת שהבנקים מחויבים להשקיע את הכספים באגרות חוב ממשלתיות כאשר לא התבצעה פעולה בחשבון למשך זמן רב. במקרה ואתם חושבים שייתכן כי יש לכם כספים רדומים כדאי לכם לבדוק זאת במיזם הר הכסף.

אגרות חוב קונצרניות

מונפקות על ידי גופים וחברות שונות לציבור. הריבית שלהן משתנה בהתאם לחברה שהנפיקה אותן. חברה יציבה פיננסית תנפיק בריבית נמוכה- פחות סיכון, בעוד שחברה לא יציבה תנפיק בריבית גבוהה- תשואה גבוהה אבל סיכון גבוה.
יש עוד מאפיינים לאגרות החוב כמו מיסוי, ריבית משתנה או צמודה וכו'. לכן, כשאתם באים לקנות איגרת חוב כדאי להבין את כל התנאים בה על מנת לקבל החלטה מושכלת שמתאימה לאופי ההשקעות שלכם.

אולי יעניין אותך גם