חיפוש

האם משתלם לקנות עסק קיים במקום להתחיל אחד מאפס

בשוק המערבי המודרני, וביתר שאת בשוק הרגולטורי הישראלי, ישנם יתרונות לא מועטים לרכישת עסק קיים על פני פתיחת עסק חדש.

היתרונות נחלקים ליתרונות עסקיים וליתרונות רגולטורים.

בכתבה זו נפרוס את היתרונות המרכזיים ונקווה לעזור לכם בהחלטה אם לפתוח עסק או לרכוש עסק קיים.

 

איך בכלל רוכשים עסק?

לפני שנצלול אל תוך היתרונות שברכישת העסק, נבהיר בקצרה כיצד מתנהלת הרכישה. מומלץ לגשת למשרד העוסק בתיווך עסקים למכירה שימצא את העסק המתאים עבורכם, אתם תרכשו את העסק ותצמיחו בו את הפעילות העסקית שלכם. הרכישה מחייבת מגוון אישורים ועמידה בנהלים וחברת התיווך תלוויה אתכם אף לאורך הליך זה, ככל שתסכמו על כך.

 

יתרונות רגולטוריים

על פי חוק רישוי עסקים וצווי הרישוי השונים, נדרשים שלל אישורים בישראל כדי לפתוח עסק. על העסק לקבל את כל האישורים הדרושים מוועדת הרישוי המקומית, הלא היא העירייה או המועצה וכן אישורים רגולטוריים נוספים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים. כמובן שההליך כולו מלווה בעודף בירוקרטיה וניירת. תוצאת הדברים היא שהליך פתיחת עסק בארץ הוא ארוך ומסורבל ואורך זמן רב.

רובו של הקושי הרגולטורי והבירוקרטי נחסך כאשר בוחרים ברכישת עסק קיים על פני פתיחת עסק חדש. העסק עומד בתנאים הרגולטורים ומחזיק באישור לכך ולכם, הרוכשים החדשים, ייחסך ההליך המתיש מול רשויות המדינה.

כמובן שלא כל ההליך הרגולטורי ייחסך לכם. במידה ותשנו את הפעילות העסקית, ייתכן ותידרשו לאישורים נוספים כמו כן, במקרים מסוימים אף עצם העברת הבעלות טעונה אישור של רשות התחרות ושל גופים נוספים אך הליכים אלו הם כאין וכאפס לעומת פתיחת עסק חדש.

 

יתרונות עסקיים

מלבד היתרונות הרגולטורים, רכישת העסק הקיים מספקת שלל יתרונות עסקיים. להלן נפרט מהם היתרונות הללו.

 

השקעה ראשונית

היתרון הראשון הוא החסכון העצום בהשקעה הראשונית. עסק חדש דורש השקעת עתק עוד קודם שנכנס שקל אחד לעסק. עליכם לשכור מבנה, לרכוש מכונות, להעסיק עובדים, במקרים רבים אף נדרשת חברת שמירה, ורק לאחר מכן תוכלו להתחיל לקצור את פירות עמלכם. לעיתים, ההשקעה תהיה גדולה כל כך גדולה שהעסק יפשוט רגל לפני תחילת הפעילות.

במחיר רכישת העסק הקיים תגולם העלות הראשונית, אך הסיכון והזמן בו אין רווחים ייחסך מכם. תוכלו להתחיל להנות מפירות השקעתכם מהיום הראשון.

 

מוניטין

מוניטין של חברה הוא אחד מהנכסים היקרים ביותר שיש לה. גם אם תייצרו את ההמבורגר הכי טעים וזול בעולם, תתקשו להתחרות בחברות עם מוניטין כמו מקדונלד'ס וגם אם תייצרו נעלי ספורט איכותיות, כנראה שתפסידו בתחרות לנייק, אדידס ודומותיהן. חברות אלו מיצבו את עצמן כמובילות בתחום, יצרו לעצמן נקודות בידול וצברו מוניטין שאין לו תחליף.

רכישת עסק קיים, גם אם הוא לא אדידס או מקדונלד'ס, תעניק לכם את המוניטין הדרוש בקרב פלח השוק אליו אתם פונים. הודות לו, לא תצטרכו לבנות את עצמכם מ-0 ותוכלו להנות ממחזור רווחים גדול יותר.

 

דאטה

בשוק המודרני, אין תחליף לדאטה. בעזרת נתוני עתק אנליסטים מנתחים את המידע על הלקוחות, ומסיקים את המסקנות הנדרשות לשם שיפור השיווק, השירות והמכירות של העסק. קניית עסק חדש תאפשר לכם להתבסס על מאגרי דאטה קיימים, ולא תצריך הסתפקות במאגרי דאטה ספקולטיביים.

 

לסיכום

לרכישת עסק קיים מספר יתרונות על פני רכישת עסק חדש. היתרונות נחלקים ליתרונות רגולטוריים וליתרונות עסקיים, כמפורט לעיל. בהצלחה!

מטבעות ובית

 

אולי יעניין אותך גם