חיפוש

פינוי בינוי או בניין חדש – מה עדיף לרכוש היום?

חוק פינוי בינוי מאפשר להמוני ישראלים לשדרג את מראה הדירה והבניין שלהם ולהתחדש בבית מודרני ומעוצב.

בין אם אתם מחפשים דירה חדשה לרכוש, או מתעניינים בלשפר את חזות הדירה הקיימת שלכם, כנראה שכבר נתקלתם בשאלות על פינוי בינוי.

אחת השאלות הנפוצות ביותר אצל אנשים המחפשים לרכוש דירה או בניין מגורים, או בכלל להעלות את ערך הנכס שלהם, היא האם לעשות פינוי בינוי או כבר לרכוש דירה או בניין חדש.  

 

מה זה חוק פינוי בינוי?

חוק פינוי בינוי שנחקק בשנת 1998, למעשה מאפשר לדיירי בניין מגורים לבצע הריסה של בניין המגורים הקיים שלהם, ולקבל בתמורה דירה חדשה בבניין שיוקם במקום. בגדול, המטרה המרכזית בחוק פינוי בינוי היא שיפור פני העיר וחידוש מבנים מיושנים ורעועים. לפי החוק, על מנת שפרויקט פינוי בינוי יוכל לצאת לפועל, יש צורך בהסכמתם של כ- 80 אחוזים מדיירי הבניין, כשדיירים המסרבים לפרויקט בזמן ש- 80 אחוזים הסכימו, עלולים להיות חשופים לתביעות.

כמו כן, על היזם הממונה על הפרויקט לספק לדיירים המפונים דירות חלופיות בזמן הבנייה, וכמובן לספק להם דירה חדשה בבניין החדש – דירה שברובו המוחלט של המקרים הינה גדולה יותר ובעלת שווי רב יותר מהדירה הקודמת.

 

מה היתרונות והחסרונות של פינוי בינוי?

כפי שניתן להבין מההסבר למעלה, לפינוי בינוי יש יתרונות ברורים מאליהם. ראשית, הדיירים מקבלים דירה חדשה, משופצת ומודרנית, עם תשתיות ברמה גבוהה ביותר וכן עמידה בתקני הבטיחות המחמירים ביותר. כמו כן, אזורים בהם מתרחש פינוי בינוי לרוב יכללו שיפוץ נרחב יותר של כלל האזור, שכולל בניה של גנים ציבוריים, מרכזי שופינג, חניונים ועוד. בהתאם, השווי של דירות במיזמי פינוי בינוי לרוב יעלה משמעותית, ובלא מעט מקרים אף יכפיל את עצמו.

עם זאת, למיזמי פינוי בינוי יש גם חסרונות. במקרה בו ישנם דיירים סרבנים, תחילת העבודה על הפרויקט עלולה להתעכב וההליך כולו יכול להיגרר להליכי משפט מסובכים. בנוסף, תמיד קיים הסיכון של הפסקת העבודה על הבניין באמצע הפרויקט עקב סיבות שונות (שיכולות להגרם בכל פרויקט בניין), ובמקרה כזה הדיירים עלולים למצוא את עצמם ללא דירה. כמובן שיש מספיק ערבויות והגנות על מנת למנוע מקרים בהם הדיירים משלמים את המחיר על הפסקת הבנייה, כך שבעזרת תכנון נכון, תוכלו להסיר דאגה זו מלבכם.

 

מה היתרונות והחסרונות של בניין חדש?

רכישה של בניין או דירה חדשה היא לרוב השקעה יקרה בהרבה מאשר פרויקט פינוי בינוי, המצריכה לא מעט חקר שוק נדל"ני והבנה בתחום בטרם הרכישה. דירה חדשה או בניין מגורים שלם חדש מן הסתם יהיו מודרניים ומעוצבים ממש כמו דירות במיזמי פינוי בינוי, ובהרבה מקרים אף תינתן לכם מידה רבה של חופש פעולה והחלטה בענייני הבנייה.

אך גם ברכישה של נכס חדש תמיד קיימים הסיכונים של הפסקת בנייה מסיבות שונות.

 

אולי יעניין אותך גם