חיפוש
חיפוש

מהן השפעות גידול זיתים על הכלכלה הישראלית?

גידול הזיתים בישראל מורכב מ-2 צורות גידול עיקריות: גידול שלחין וגידול בעל.

גידול בעל הוא גידול המשתמש באמצעי השקיה מלאכותיים, וגידול שלחין מסתמך על השקיה טבעית ממשקעים.

מהי התפוקה ואיך זה משפיע על הכלכלה שלנו?

 

נשווה בין שני סוגי הגידול בישראל:

פרמטר להשוואה גידול שלחין גידול בעל
שטח כ-240,000 דונם כ-60,000 דונם
תפוקה כ-30-50 ק"ג שמן זית לדונם כ-150 – 250 ק"ג שמן זית לדונם
אחוז מתצרוכת מקומית כ-28% כ-31%

ניתן להבחין שגידול בעל משתלם יותר – כמות התפוקה הגדולה יותר לדונם אינה מבטאת את ההשקעה השווה בין גידול בעל לגידול שלחין. גם בגידול שלחין יש צורך לשלם על כמות שווה של חומרי דישון, עובדים, חומרי הדברה ומכשירי חקלאות יקרים.

נתון חברתי-כלכלי מלמד על כך שמרבית מטעי הזיתים בגידול שלחין בישראל הם של משפחות פלסטיניות, בעוד שמרבית מטעי הבעל שייכים ליהודים ישראלים.

 

השפעות גידול זיתים על הכלכלה בישראל – ענף החקלאות

כיצרנית של 0.5% מכלל שמן הזית בעולם, ניתן להבין עד כמה ענף הזית הוא מרכיב משמעותי בחקלאות הישראלית. שמן זית כתית מהווה למעלה מ- 80% משמני הזית הנצרכים בארץ. עבור חקלאים, שרובם מגדלים מטעי זיתים קטנים הדורשים השקעה רבה, עלות של בקבוק המופק מגידול שלחין עשויה להגיע ל-19 ש"ח ויותר. לעומת זאת, עלות של בקבוק שמן זית המופק מגידול בעל הוא נמוך יותר הודות לתפוקה הגדולה יותר ביחס לשטח.

כך, החקלאים מעוניינים לשמור על מחירם של שמני הזית ואף להעלות אותם. ניתן להבין את הבקשה שלהם, אך יש צדדים אחרים למטבע.

 

החברות הגדולות

בסופו של דבר, כ-50% משמני הזית בישראל נשלטים על ידי שלושת החברות הגדולות בתחום: זיתא, עץ הזית ויד מרדכי. המחיר לצרכן עבור בקבוק שמן זית מגיע ל-30 ש"ח ויותר – גבוה פי כמה מהמחיר לבקבוק באירופה.

 

הגנה על החקלאות המקומית או הורדת המחיר לצרכן?

המדינה מעוניינת מצד אחד להגן על החקלאות המקומית ולדרוש מכס גבוה על שמן מיובא. מצד שני, המחיר הגבוה לצרכן גם הוא לא הגיוני. החקלאים טוענים בכל תוקף שאין להם אפשרות להוריד את מחירי הייצור. "ייתכן ששמני הזית הזולים באירופה נובעים ממשברים כלכליים, למשל באיטליה, שהשאירו את האיטלקים עם כמויות גדולות מיותרות". עוד אפשרות שעולה היא עירוב של חומרים זרים בשמני הזית, באופן שהצרכן לא יכול להרגיש בהבדל.

אך המציאות מוכיחה שאנשים באירופה קונים שמן זית זול יותר. קשה לפקפק בעובדות של שנים… ולאלוקים הפתרונים.

ב-2016 מי שהיה אז שר האוצר, משה כחלון, חתם על עדכון תקן שמן זית כדי לעודד תחרות בינלאומית. בשנים הקרובות מגמה של רשתות בינלאומיות לשיווק מזון עתידות להיכנס לישראל, כפי שכולנו יודעים, והתקווה היא לירידה נוספת במחירים של מוצרים רבים – ובכללם שמן הזית.

זכוכית מגדלת וכסף

 

אולי יעניין אותך גם