הסביבה העסקית והכלכלית משתנה במהירות, והדגש הנוכחי הוא להגדיל רווחים, להגדיל רווחיות ולמצות פוטנציאל של מנועי צמיחה. איך עושים את זה נכון, וכיצד ייעוץ עסקי מנוסה ומקצועי יכול לעזור לחברה שלכם להסיר חסמים ולגדול? במאמר זה ריכזנו שלוש סיבות טובות להיעזר בייעוץ עסקי.
סיבה ראשונה: הגדלת הרווחיות
חברות רבות מגיעות למצב שבו היקף המכירות משביע רצון, הלקוחות מרוצים, העובדים מקבלים שכר הוגן – אבל הרווחים לא מספיקים על מנת לפרנס את בעלי החברה ולתגמל אותם כהוגן. הניסיון מלמד, כי רוב המנכ"לים בחברות קטנות ואף בינוניות עסוקים בהגדלת המכירות, טיפול בלקוחות גדולים וניהול העובדים.
היומיום שלהם עמוס כל כך עד שלא נותר להם פנאי לדאוג להגדלת הרווחים. זהו אחד השלבים הנפוצים בחיי חברות, שבהם חברות פונות לקבלת שירותי ייעוץ עסקי. למידע נוסף על ייעוץ לחברות >>> . להלן התובנות.
כיצד מגדילים רווחיות
כאשר הרווחים אינם מספקים, זו תופעה שהיא תסמין לבעיה שורשית ועמוקה יותר. חברת ייעוץ עסקי ותיקה ומקצועית רואה עשרות חברות מדי שנה ויודעת להיכנס לתהליך של זיהוי ואיתור בעיות השורש. מה מוריד את הרווחים? מה היקף ההשקעה ברכישת לקוח? מהי עלות הליד הממוצעת? מהם יחסי ההמרה? האם יש עובדים שמקבלים יותר ממה שמגיע להם? האם ישנו ספק מתחרה שיכול לספק איכות דומה של חומרי גלם בהנחה משמעותית? האם הוצאות המימון מופרזות ואפשר לנהל עם הבנקים משא ומתן ולהשיג חיסכון כספי גדול?
אם הצלחתם לזהות את בעיות השורש ולהציע להן מנגנוני טיפול ושיקום מדויקים, התוצאה העקיפה תהיה הגדלת הרווחים. כלומר, אין צורך לעבוד ישירות על הגדלת הרווחים אלא להזיז הצידה חסמים שמקטינים את הרווחים מלכתחילה.
רמת הרווחיות היא נושא קריטי באווירה הכלכלית הנוכחית
ישנן חברות שצומחות במהירות, מגדילות את המכירות בקצבי שיא מרבעון לרבעון, מגייסות עובדים ושורפות תזרים מזומנים במטרה לקחת כמה שיותר נתח שוק. אולם בכל חברה שכזו מגיע שלב שבו נדרשת התייחסות מעמיקה לנושא הרווחיות.
בתקופה הנוכחית, כאשר כלכלות בכל העולם נמצאות במיתון ובנקים מרכזיים מעלים את הריבית, המשקיעים הם אלה שעל פי רוב לוחצים את הנהלות החברות להגדיל במהירות את הרווחים, אפילו על חשבון צמיחה עתידית.
סיבה שניה: שיפור אפקטיביות
זוהי אחת מהתופעות האנושיות הותיקות והטבעיות ביותר: שגרה. בחברות רבות נוצרים במהלך הזמן תבניות של "ככה אנחנו עושים את זה" וזה בכל מחלקה ומחלקה בארגון – בייצור, בשיווק, בתמיכה הטכנית, בהנהלת החשבונות ואפילו בהנהלה הבכירה.
עובד חדש שמגיע, מכשירים אותו בהרגלים הקיימים וכך נוצרת עם הזמן אינרציה, שגרה של עשייה ולאורך זמן, על פי רוב, התוצאה היא אפקטיביות לא מספיק גבוהה. במצב זה חברות רבות נוהגות להזמין שירותי ייעוץ עסקי או ארגוני.
מהי אפקטיביות? מדובר בערך שיכול להפיק עובד/ת, מנהל/ת או החברה בכללותה, כאשר הם מגשימים את מקסימום הפוטנציאל שלהם.
כיצד משפרים אפקטיביות
הניסיון מלמד, כי שיפור האפקטיביות מצריך צלילת עומק לקרביים של החברה והמחלקות הפועלות בה. כיצד עובדים ומנהלים עושים את מה שהם עושים? כיצד למשל מחלקת הייצור ניגשת לטיפול בחומרי הגלם והפקת המוצרים? כיצד מחלקת המכירות ניגשת למכירה ללקוחות חדשים? מהם ההרגלים, התבניות ואופני ההתנהלות היומיומיים? מהם המטרות והיעדים בכל מחלקה וכיצד אלו מוגדרים? מהם מנגנוני המדידה של השגת היעדים?
חברת ייעוץ עסקי ותיקה ומקצועית בתחום שיפור אפקטיביות תדע להוביל את החברה בהקמת מערך לשיפור ומדידת האפקטיביות ברמת העובד, המנהל, המחלקה והחברה כולה.
מומחה חיצוני עשוי להקטין התנגדות העובדים
מנכ"לים רבים נוהגים להזמין חברות ייעוץ עסקי מקצועיות במטרה להגדיל את אפקטיביות החברה והעובדים. יש בכך יתרון, מכיוון שלעתים יש בעובדים חשש המעורר התנגדות לשינוי הדרך המוכרת. הגעה של מומחה חיצוני, בד בבד עם הגדרה של משימת הגדלת האפקטיביות כפרויקט בעדיפות גבוהה מצד ההנהלה, עשויים להבהיר לעובדים את חשיבות העניין ולסייע להם להירתם לכך. כמובן, יש לעשות זאת בדרך שתעצים את העובדים ולא תאיים עליהם.
סיבה שלישית: פוטנציאל צמיחה לא ממומש
במקרים רבים, חברות עסוקות ב"להגדיל את הקיים". מכרנו 100 ברבעון – ברבעון הבא נמכור 150. זוהי נטייה טבעית ומבורכת כמובן, שכן מה שקיים נחוץ להגדילו וכך החברה צומחת. אולם בחיים של כל חברה מגיעה הזדמנות "לייצר קיים חדש" ובכך להביא לניצול של פוטנציאל צמיחה לא ממומש.
לעתים זו הרגשה פנימית של המנכ"ל או של חברי ההנהלה – הרגשה שהחברה יכולה לצמוח פי כמה וכמה בשנים הקרובות, אולם זה דורש שינוי או יוזמה חדשה וחסרה מידה של בהירות כיצד לעשות זאת בפועל. ולעתים חברה מתחרה עושה מהלך פורץ דרך ומממשת פוטנציאל צמיחה, ובכך פותחת את הדרך לחברה להעז ולהקים תשתית למימוש פוטנציאל שלא מומש עד היום. בשלב הזה, עסקים רבים פונים לשירותי ייעוץ עסקי או אסטרטגי.
כיצד לזהות ולממש פוטנציאל צמיחה
ישנם שני מפתחות מומלצים בתהליך זיהוי פוטנציאל. מפתח חיצוני הוא זה שבדרך כלל מתחילים איתו. בתהליך זה אוספים מידע אודות הסביבה החיצונית שבה החברה פועלת, פעילות המתחרים, מנועי צמיחה בשוק, אתגרים רגולטורים, הזדמנויות לחדירה לשווקים משלימים וכיוצא באלה.
במפתח פנימי חוקרים את הארגון עצמו לזיהוי הזדמנויות פנימיות לצמיחה. האם מחלקת הייצור פיתחה אבטיפוס למוצר שיכול להיות פורץ דרך ולמצב את החברה כמובילה בשוק? החיבור בין המפתח לצמיחה מבחוץ, למפתח צמיחה מבפנים, עשוי להוליד רעיונות יצירתיים למיצוי פוטנציאל הצמיחה.