כמה שהמדינה שלנו קטנה, היא עדיין בבנייה מתמדת, אם לרגע נעצור ונשווה את ישראל לשאר העולם, נראה שלמרות הגודל הפיזי של המדינה שלנו היא עדיין בבנייה מתמדת אל מול מדינות אחרות בעולם.
שמדברים על פרויקטים בארץ שהם בסדר גודל נרחב מיוחד, מיד עולה פרויקט הדגל של המדינה הוא הפרויקט של הרכבת הקלה.
יותר מפעם אחת שמענו על אודותיה של הרכבת הקלה במהדורת החדשות, בכתבות בעיתונים, ואפילו לא מעט מתושבי המרכז נבהלו לרגע מעומסי התנועה שהבנייה שלה עלולה ליצור.
אם נודה על האמת, עומסי התנוה הצפויים, מהם רבים מאוד נבהלו וחששו ואפילו עשו צעדים בכדי למנוע את בניית הרכבת הקלה (משהו שלא הצליח להם כל כך). לא נראו כאלו עומסים כבדים.
אמנם תל אביב והסביבה הקרובה אליה, וערים כמו רמת גן וגבעתיים, מאז ומתמיד היו ערים בהם התנועה הייתה עמוסה מאוד.
הרכבת הקלה – פרויקט הדגל של המדינה
הרבה מאוד מהנדסים הצהירו כי פרויקט הרכבת הקלה, הוא אולי הפרויקט המורכב ביותר שנראה בישראל, הרבה מאוד אנשים חוששים מהפרויקט הזה מכמה סיבות.
בעלי העסקים בעיר תל אביב :
הרבה בעלי עסקים חוששים לפרנסתם, פתאום יום בהיר אחד קמה גדר שמונעת את הכניסה הישירה אליהם לעסק.
כל בעל עסק יודע שכל דבר הכי קטן עלול למנוע מלקוחות להיכנס אליהם, במיוחד שמדובר על גדר גבוה בכניסה לחנות.
ואכן זה קרה, הרבה עסקים נסגרו בגלל ירידת הכדאיות הכלכלית שלהם.
תושבי העיר :
תושבי העיר שגרים בסמוך לעבודות הרכבת פוחדים מאוד מכמה סיבות, הסיבה העיקרית כי הרבה מהבניינים בעיר הם מבנייה ישנה מאוד, החפירות של הרכבת הן מתחת לאדמה ומרגישות לבניין ממש כמו רעידת אדמה. אותם דיירים חששו כי הבניין שלהם עלול לקרוס.
הנהגים :
העיר תל אביב וסביבתה היא מקור תעסוקה להרבה מאוד אנשים, חלק מהם לא תושבי המקום, אלא מגיעים מחוץ לעיר ברכב פרטי.
עבודות התשתית האלו כללו בתוכן גם חסימת חלק מהכבישים לצורך עבודה רציפה, כל סגירת כביש הכי קטן בתל אביב גורמת לעומסי תנועה כבדים.
ישראל לעומת שאר העולם
אולי בממדים שלנו הפרויקט הזה נראה כמו מטאור ענק, אבל זה לא רק בעיניים שלנו, פרויקט הרכבת הקלה של תל אביב הוא אחד מעשרת הפרויקטים הגדולים ביותר בעולם.
לכן שאנו מדברים על פרויקטים בסדר גודל כזה, חשוב מאוד להבין את ההשלכות של כל דבר כזה, ומדינה קטנה כמו ישראל שנכנסת לפרויקט כזה צריכה להכיר את כל הסיכונים.
כמה נתונים על פרויקטים אחרים בעולם בהשוואה למדינת ישראל :
Crossrail 1 – שנבנה בלונדון באורך של 118 ק"מ – עלה 25 מיליארד דולר. (מדובר על קו מטרו חדש אחד)
grand paris – שנבנה בפריז כמובן, באורך של 200 ק"מ – עלה 45 מיליארד דולר.
מטרו ת"א – שנבנה בעיר תל אביב ובערים הסמוכות לה ומשתרע על אורך של 120-140 ק"מ ולפי הצפי יכלול בתוכו 3 קווים, יעלה בין 30-40 מיליארד דולר.
אכן מדובר על פרויקט בסדר גודל עולמי, ואין ספק כי בעתיד תל אביב תהיה מטרופולין מרכזי וחזק אפילו יותר ממה שהוא היום.